Investeren in cultuur!
Tax shelter is meer
dan een fiscale en financiële optimalisatie voor vennootschappen. U ondersteunt
ook de culturele sector, meer bepaald de audiovisuele sector en de sector van
podiumkunsten.
Waarom Flanders Tax Shelter:
- U bepaalt graag zelf in welke productie uw tax shelter terecht komt
- U kiest voor de Vlaamse marktleider
Onze voorkeuren:
- 100% onafhankelijkheid (geen producent)
- Korte(re) termijn
- Betrokkenheid
- Vlaamse/lokale verankering
Kortom, neem zelf de controle over uw investering.
Wat is Tax Shelter?
Het Belgisch tax shelter-stelsel werd in 2003 ingevoerd met als oogmerk een win-win-win situatie voor de Belgische economie, de producent en de investeerder.
Het wettelijk kader is vastgelegd in artikel 194ter, 194ter/1 en 194ter/2 van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992.
Enerzijds zorgt tax shelter voor een economische stimulans in de audiovisuele- en podiumkunstensector, anderzijds levert tax shelter een fiscaal e n financieel voordeel op voor bedrijven onderworpen aan de Belgische vennootschapsbelasting.
Vanaf
1 januari 2015 trad de sterk hervormde variant in voege met als gevolg
een eenvoudiger en transparanter systeem. Op 1 februari 2017
werd het toepassingsgebied uitgebreid: sindsdien kan men zowel een erkend
audiovisueel werk als een erkend podiumwerk financieren met Tax Shelter.
De Tax Shelter staat onder controle van:
- De Vlaamse Overheid: Departement Cultuur, Jeugd en Media (CJM)
- De Federale Overheidsdienst Financiën: Controlecentrum Grote Ondernemingen Cel Tax shelter
Download onze prospectus via deze link.
WAARSCHUWING:
De aandacht van de Investeerders wordt op de volgende punten gevestigd:
Dit Aanbod betreft een Investering in het kader van de artikelen 194ter, 194ter/1, 194ter/2 en 194ter/3 van het Wetboek van inkomstenbelastingen 1992, waarbij een Belgische vennootschap (of een Belgische inrichting van een buitenlandse vennootschap) die deelneemt aan de financiering van een in aanmerking komend audiovisueel werk, podiumwerk of videospel, onder bepaalde voorwaarden en binnen bepaalde grenzen, kan genieten van een belastingvrijstelling ten belope van 421% van het geïnvesteerde bedrag. De aandacht van de Investeerder wordt gevestigd op het voornaamste risico verbonden aan dit Aanbod, met name dat van het niet of slechts gedeeltelijk verkrijgen van het fiscaal voordeel voorzien in het kader van het Tax Shelter-stelsel. De verhouding tussen de opgehaalde Tax Shelter-fondsen in afwachting van de certificering en het eigen vermogen van de Aanbieder op 31/03/2023 is 194.33. De aandacht van de Investeerder wordt gevestigd op de verhouding tussen opgehaalde Tax Shelter-bedragen waarvoor nog geen Tax Shelter-attest werd opgeleverd en het eigen vermogen. Het eigen vermogen per 31/03/2023 bedraagt 0,53% van de opgehaalde bedragen waarvoor nog geen Tax Shelter-attest werd opgeleverd op 31/03/2023. De materialiteit van de weigeringen van schadevergoeding door de verzekeringstussenpersoon Vander Haeghen & C°, underwriter voor rekening van Belfius Insurance nv (100%) is intergraal. Er is geen verplichting noch toezegging van de Aanbieder. De aandacht van de Investeerder wordt eveneens gevestigd op het feit dat het Aanbod geen deelname inhoudt in het kapitaal van de Aanbieder (Flanders Tax Shelter bv). De Investering bestaat uit een storting van fondsen zonder terugbetaling op termijn, met als doel een Tax Shelter-Attest te verkrijgen dat verband houdt met een in aanmerking komend werk, in ruil waarvoor de Investeerder geniet van een bijkomende vergoeding en de Aanbieder zich ertoe verbindt zijn verplichtingen zoals beschreven in het prospectus na te leven teneinde de Investeerder het Tax Shelter-Attest en het daarmee verbonden fiscaal voordeel te laten verkrijgen. De In Aanmerking Komende Productievennootschap is verantwoordelijk voor het naleven van de voorwaarden met het oog op het verkrijgen van het Tax Shelterattest. Elke Investeerder dient zelf na te gaan of hij voldoet aan alle wettelijke voorwaarden om te kunnen investeren op basis van het Aanbod en om ten volle te kunnen genieten van het fiscaal voordeel waar hij aanspraak op zou kunnen maken. De bijkomende vergoeding is ook afhankelijk van de datum en de duur van de Investering. De beoogde bijkomende vergoeding waarvan sprake in deze brochure is gebaseerd op de veronderstelling (i) van een storting uiterlijk op 31 december 2024 en zal moeten worden herberekend indien de storting na die datum plaatsvindt, op basis van het Euribor-tarief dat op dat moment van toepassing is; en (ii) van een investeringsduur van 18 maanden, daar de winst lager is indien de duur minder dan 18 maanden bedraagt. Het maximumbedrag van dit Aanbod bedraagt € 25.000.000. Afhankelijk van de aanslagvoet, kan voor de aanslagjaren 2024 en 2025 het fiscaal rendement van een investeerder negatief zijn (nl. -15,80% bij een aanslagvoet van 20%).