Flanders Tax Shelter geeft in coronatijden mee een boost aan fictie op Eén

Flanders Tax Shelter geeft in coronatijden mee een boost aan fictie op Eén

Flanders Tax Shelter geeft in coronatijden mee een boost aan fictie op Eén

Meer dan ooit is het noodzakelijk om te investeren in kwaliteitsvolle fictie van bij ons. Flanders Tax Shelter had de eer om, dankzij de steun van haar investeerders, drie Eén-producties te financieren: ‘Lockdown’ van productiehuis ‘De Wereldvrede’, ‘Bathroom Stories’ van Sputnik TV en ‘Leef’ van Polar Bear.

De reacties op en recensies over ‘Lockdown’ maakten het al duidelijk: deze beklijvende kortfilms van telkens 10 minuten weten de kijker te beroeren en te verrassen. Een berekende gok of een gedurfde zet? Het format short form fictie vond al navolging bij onze buren in het Verenigd Koninkrijk, maar het was toch even afwachten of het zou aanslaan bij de Vlaamse kijker. Het idee ontstond weliswaar uit een beperking. Door de coronamaatregelen is filmen op set een pak ingewikkelder geworden, en daar hebben ze bij De Wereldvrede een oplossing voor gevonden: draaien in een minimale setting, die van de wachtzaal in een gevangenis. Zo kon iedereen aan de slag, en bereikte men het gewenste, spannende effect op de vertelde verhalen. Bovendien tillen kleppers als Matthias Schoenaerts en Veerle Baetens en regisseurs als Michaël Roskam en Jan Eelen deze reeks naar een hoger niveau. Benieuwd of dit soort formats in primetime steeds meer hun ingang zullen vinden in de toekomst, met of zonder corona.

‘Bathroom Stories’ is tevens een reeks die uitblinkt in eenvoud: elke aflevering speelt zich af in de badkamer van twee hartsvriendinnen, die veelal daar leven omdat het wifisignaal er nu eenmaal het sterkst is. Herkenbaar voor het jonge publiek, dat de reeks integraal aangeboden krijgt via VRT.nu. Het doorbreken van lineaire televisie in de vorm van een webserie is niet nieuw, maar het toont toch aan dat de openbare omroep jonge kijkers wil aanspreken en bereiken.

En ook ‘Leef’ is weinigen ontgaan. Deze reeks van vier afleveringen valt vooral op dankzij haar aanstormend talent. Naast gevestigde waarden als Michaël Pas en Lukas Van den Eynde krijgen jonge, talentvolle actrices en muzikanten als Joke Emmers en Tsar B de kans om hun stempel te drukken. Naast Lenny Van Wesemael mocht ook jonge belofte Anthony Schatteman voor twee afleveringen op de regiestoel plaatsnemen.

Met deze drie gloednieuwe reeksen kende Eén een mooie start van het televisievoorjaar.